martes, 11 de noviembre de 2008

LA LISTA DE SCHINDLER: A AUSCHWITZ LA PARAULA HUMANITAT, VA PERDRE EL SEU SIGNIFICAT.

Es tracta d’un film que és un cant a la vida tenint com a protagonista l’absència d’aquesta.
Oskar Schindler, un home intel•ligent i amb astúcia per a les relacions públiques, porta a terme un pla enginyós per aconseguir la simpatia dels nazis. És per això que aconsegueix la propietat d’una fàbrica a Cracovia. Allà es dedica a contractar mà d’obra jueva, que surt molt més econòmica que la polaca. Per dur a terme aquesta empresa, compta amb l’ajuda d’Itzhak Stern, un jueu que es farà càrrec del negoci i que és l’entès en coneixement industrial, a més es tracta de l’heroi secret que amb la seva maestria i calma “manipul•larà a Schindler” per a que acabi sensibilitzant-se amb la situació.

La Lista de Schindler narra l’història d’un home, Oskar Schindler, que es va convertir en un heroi, mostrant-se al principi com un dandy, un home promiscu, un hedonista, però que amb el transcurs de la guerra, es comença a donar compte del que realment estan fent amb els jueus i de com aquest interès per només fer negoci i guanyar diners a costa de l’explotació laboral, es transforma en una obssesió per salvar-los a tots i de confeccionar una llista on els jueus que apareixin en ella, tindran la seva protecció.

Es tracta d’un film que ens mostra el millor i el pitjor que un èsser humà pot donar de si mateix i això es veu perfectament en un guió que no es limita només a explicar el que va succeir, sinó que va més enllà, els seus moments inèdits ens mostren angoixa, inquietud i una tristesa que rarament haurem vist cap altra vegada. Té detalls únics com l’escena on apareix la nena amb el vestit vermell, destaca als ulls de l’espectador perque el fons és blanc i negre com tot el film, però aquesta imatge és simbòlica, ja que quan en un altre moment l’Oskar es troba presenciant l’exhumació dels cadàvers que es troben en fosses, torna a veure la mateixa nena, aquest cop tumbada sobre un carro i sense vida, aquest és el moment de la seva presa de consciència davant la barbàrie nazi.

Al lloc oposat trobem a l’Amon Goeth, comandant d’un dels camps de concentració, el diable personificat i la maldat en persona. Home sense pietat que mata sense rubor ni sentiments i que entranya una relació especial amb l’Oskar Shcindler, qui també aconsegueix guanyar-se el seu respecte.
El comandant sent un odi extralimitat cap els jueus i ho demostra amb el seu poder que fa por a tot el que se li acosta, però recordem un frase magistral que per un segon, i crec que l’únic en la seva vida, li va fer pensar més de dos segons quan l’Oskar li diu: matar no es poder, tener poder es poder matar y no hacerlo.

D’altra banda, en aquesta obra mestra també trobem trets que fan referència a l’univers simbòlic propi dels humans, i que li donen un toc d’autenticitat a molts diàlegs, a mena d’exemple tindríem el que té lloc quan en Schindler és informat de que la nova llei del führer indica que els jueus seran transportats a Auschwitz, és a dir, trets del camp de Pazlov per a ser conduits a un camp d’extermini. Llavors Schindler li explica a Stern, que ell parlarà amb Goeth per a que el recomani i tingui un tracte especial, l’Stern sembla entendre un altre tipus de tracte que no és precisament especial, i és aquí on es veu la univocitat de la llengua, ja que el que per a un significa un tracte preferencial, per l’altre significa l’extermini final.

La genialitat d’aquesta pel•lícula radica en deixar moments inoblidables a la retina de tots que sempre quedaran grabats i és que s’ha de tenir en compte que a més de tractar –se d’una obra cinematogràfica, també fa el paper de documental històric sobre un tema clau: l’holocaust nazi, exposat des d’un punt de vista propi, i que en comptes de convertir-se en un blockbuster, ha acabat sent tot un llegat de Hollywood.
I és que la Llista d’en Schindler va ser la Llista de la vida.

1 comentario:

Jordi Sánchez Navarro dijo...

Bé com a exercici de posar en paraules tot allò que et fascina de la pel·lícula.